Ga direct naar de inhoud

Straffe wedstrijden

1919

Gabe Konrad schrijft: de winnaar van de Ronde in 1919 verschijnt aan de startlijn in volledige wieleroutfit, maar om de een of andere reden zonder fiets. Hij leende een fiets van de schoonbroer van een andere deelnemer en voor het startschot bedreigde hij het peloton dat hij hen allemaal zou achterlaten aan hun eigen voordeuren, op weg naar de overwinning. Van Lerberghe had nooit een impressionante carrière gehad, en zou er ook nooit een hebben. Wanneer hij er meteen op zijn eentje vandoor ging, lachten de andere renners hem uit. Hij zou echter nooit meer teruggenomen worden. Vlak voor hij de velodroom binnenreed voor de aankomst, stopte hij aan een café voor enkele biertjes. Zijn manager, die zich al ongerust maakte dat hij de overwinning toch nog uit handen zou geven, lokaliseerde de renner en zette hem terug op de fiets. Nadat Van Lerberghe de finishlijn gepasseerd was, en zijn ererondje achter de rug had, stond Van Lerberghe voor de massa en zei hen naar huis te gaan omdat hij zeker een halve dag voorlag op het peloton.

 

1939

Karel Kaers won als jongste renner ooit het wereldkampioenschap op de weg, en won in 1939 ook de Ronde, zonder daartoe de intentie te hebben. Voor hem was dit louter een training voor Parijs-Roubaix. Hij reed naar de Kwaremont, nabij Kluisbergen, parkeerde zijn wagen en reed daarna 40 km naar de start in Gent. Zijn plan was om het parcours af te malen met zijn gebruikelijke trainingspartner, bij zijn wagen af te stappen en naar huis te rijden. Wetende dat hij niet de volledige afstand zou rijden sprong Kaers weg van het peloton – als training – en beklom de Kwaremont met een minuut voorsprong. Zijn auto stond daar echter niet. Hij duwde door, en won de koers. Zijn manager had zijn wagen verplaatst zodat Kaers aan de verleiding zou weerstaan.

 

1951

Fiorenzo Magni was een van negen vluchters bij de ontsnapping in Ingelmunster. De andere acht vielen een voor een af, tot Magni nog alleen was bij Strijpen – de plaats waar hij het jaar ervoor de beslissende sprong had gemaakt. Hij reed de laatste 75 kilometer alleen, waarop hij de Ronde voor de derde opeenvolgende keer won. Magni won met bijna acht minuten voorsprong, de eerste vijf renners waren buitenlanders.

 

1969

Eddy Merckx domineerde zowel in de eendagskoersen als in rittenkoersen, maar kon nog nooit de Ronde winnen. Tegen 1969 had hij niet alleen te kampen met frustratie maar ook met de groeiende wrevel van de andere renners die niet gelukkig waren met het feit dat hij zoveel koersen won. Merckx viel vroeg aan en de helft van het peloton zag hem niet meer terug. De andere helft van het peloton werd na iedere opeenvolgende aanval uitgedund tot Merckx helemaal alleen reed. De jacht op Merckx was furieus maar tevergeefs. Merckx won met vijf en een halve minuut voorsprong op Felice Gimondi en meer dan acht minuten op de rest. De Ronde bleef een ongelukkige koers voor Merckx; het duurde zes jaar voor hij de Ronde opnieuw won.

 

1985

De Ronde werd vaak geconfronteerd met slecht weer. In 1985 brak een storm los in de tweede helft van de wedstrijd. Het weer was zo slecht, dat slechts 24 renners de finish haalden. Rik Vanwalleghem zei: het was een legendarische Ronde, een die Sport met hoofdletter S schreef. Het was Siberisch koud en de regen viel met bakken uit de lucht. Van de 173 deelnemers kwamen er slechts 24 renners aan. Eric Vanderaerden wordt na een lekke band ver teruggeslagen op de Koppenberg maar komt na een knappe achtervolging terug bij de kopgroep. Op de Muur slaat Vanderaerden definitief een kloof en wint deze apocalyptische Ronde van Vlaanderen.

 

1987

Het gevaar van het smalle en slecht berijdbare wegdek van de heuvels van de Ronde eindigde bijna in een tragedie wanneer de Deense renner, Jesper Skibby, zijn evenwicht verloor op de Koppenberg en viel, nog steeds vastgeklikt in zijn pedalen. De wagen van de wedstrijdleiding miste op een haar na zijn been, maar sloopte wel Skibby’s achterwiel. De Koppenberg werd te gevaarlijk bevonden en keerde niet terug in het parcours tot de vernieuwing van het wegdek in 2002. Na herhaalde pogingen slaat Criquielion iets voorbij de Bosberg een beslissende kloof. Hij is de eerste Waal ooit die de Ronde wint. 

nog 38 dagen en het is zover!
Flanders Classics