Ga direct naar de inhoud

Oudenaarde nieuwe aankomstplaats

16 September 2011

De Ronde van Vlaanderen wil toonaangevend en eigentijds zijn. Daarom beslisten we in 2010 om potentiële aankomstplaatsen te onderzoeken.

We namen een jaar de tijd om drie opties te evalueren: Ninove/Meerbeke als de traditionele aankomstplaats sinds 1973; Oudenaarde als fietsstad en erfgoedstad; Ronse als historische wielerstad. De keuze is gevallen op Oudenaarde. Ondanks de sterke kwaliteiten van de twee andere locaties, zijn we ervan overtuigd dat Oudenaarde de  beste troeven biedt als aankomstplaats voor de Ronde van morgen.

DYNAMISCH, GEBALD SLOTPARCOURS 

Na een vlak recuperatietraject van 20 km volgt een gebalde finale van 75 km, gebouwd rond drie passages over de Oude Kwaremont en Paterberg in combinatie met Koppenberg en Kruisberg . Een nieuw concept dus rond vier cruciale hellingen van de Vlaamse Ardennen, op een steenworp van elkaar. Deze ultieme finale langs tien beklimmingen en twee kasseistroken, gevolgd door een rechte lijn tot de meet in Oudenaarde, biedt een uitdagend kader voor de eindstrijd.

MAXIMALE BELEVING

Het nieuwe eindtraject is maximaal toegankelijk. En het maakt mogelijk dat de wielerliefhebbers de apotheose van de Ronde optimaal kunnen beleven: vanop dezelfde plek zullen de supporters de meervoudige doortochten op de Oude Kwaremont en Paterberg meemaken – dus zonder zich te verplaatsen. De supporters kunnen het peloton in de beslissende fase ‘voelen’ en ‘ruiken’ vanop de eerste rij. Het volksfeest langs het parcours wordt nòg intenser.  

MEER VEILIGHEID & SERVICE IN VOLLE FINALE

Honderdduizenden supporters hebben de Ronde mee groot gemaakt. Vlaanderens Mooiste is een massagebeuren geworden. ‘Gans Vlaanderen op straat’: deze kracht is tegelijk onze kwetsbaarheid. Veiligheid is een topprioriteit. Onze inspanningen in overleg met diverse overheidsdiensten worden jaar na jaar groter. Het BNIP (bijzonder nood-en interventieplan) wordt, terecht, jaar na jaar dikker. Het nieuwe traject zorgt voor minder massale publieksverplaatsing. Rond de nieuwe finalezone kunnen we de veiligheid en service optimaal organiseren. We gaan voor een verbeterde uitvoering van veiligheidsplan, verkeersplan, afvalverwerking en service voor de supporter (parking, shuttle, videoschermen, etc.).

De meervoudige passages laten ons toe het massagebeuren beter te beheersen, waarbij beleving van en respect voor de sportieve strijd hand in hand gaan.

HISTORISCH PERSPECTIEF:  KLASSIEKER BLIJFT KLASSIEK

Sinds de eerste editie in 1913 onderging de Ronde van Vlaanderen vaak gedaanteverwisselingen en zijn de start-en aankomstplaatsen geregeld veranderd. De Ronde is een levend monument dat niet enkel teert op traditie maar ook gericht is op de toekomst. Dit aanpassingsvermogen heeft de Ronde groot gemaakt. Maar de  klassieker blìjft klassiek, ook met het nieuwe eindtraject. De finale behoudt de traditionele ingrediënten van de Ronde: nijdige hellingen en kasseistroken in het hart van de Vlaamse Ardennen. Oudenaarde ligt centraal in dat decor met zijn historisch centrum, zijn prachtige stadhuis, zijn meer dan honderd beschermde monumenten en zijn uniek belevingsmuseum ‘Centrum Ronde van Vlaanderen’. Het is een draaischijf voor vele fietsroutes. Oudenaarde ademt wielerpassie voor vele wielertoeristen en fietsliefhebbers.

Klik hier voor alle informatie over de Ronde van Vlaanderen 2012

      Vip & Hospitality
      nog 161 dagen en het is zover!
      Flanders Classics